En anmeldelse av maten i Alanya:)

Reklame | Iviskin, Neatsvor og CURLI

Fantastiske tilbud i dag:  15% rabatt på Neatsvor X600 Pro og Iviskin IPL G3 – bruk rabattkoden AK15.  10% rabatt på hårføneren CURLI AeroFlow – bruk rabattkoden Allan10.

Vi hadde en flott ferie i Alanya i Tyrkia sommeren 2023.  Det var fint vær, det var bading, og det var trivelig å gå ut og spise på restaurant om kvelden.  I dagens innlegg i allansverden skal jeg se nærmere på den maten jeg kjørte i meg mens vi var på ferie i Alanya.  Jeg skal således rette fokuset på det tyrkiske kjøkken, og jeg skal anmelde maten og gi terningkast.  Det kan bli hyllester hvis jeg er fornøyd med maten, men det kan også bli forferdelige, ekle radbrekkinger av maten om den ikke faller i smak, og det kan man aldri vite, om den faller i smak altså.  Det kan altså bli alt fra terningkast 6 til terningkast 1, alt avhengig av om jeg og tunga er fornøyd med det som har kommet på tallerkenen.  Det tok således litt tid å lage dette blogginnlegget, nesten ett helt år, men det skyldes selvsagt at jeg måtte fordøye all maten jeg spiste og tenke nøye gjennom alle smakene på alle godsakene slik at dette innlegget med anmeldelse av all maten får den sedvanlige kvaliteten som slike anmeldelser alltid får i allansverden.  Ok!  La oss gå i gang!  Her er anmeldelse av maten i Alanya:)  Vær obs på at dette blir et langt blogginnlegg ettersom jeg har spist mye mat i Alanya.  Jeg går gjennom maten vi spiste ute på restaurant dag for dag:)

Dag 1:  Cæsarkyllingsalat på MM Burger Cafe

Jeg startet med cæsarkylling første dagen i Alanya.  Vi kom frem til Alanya og Oba på dag 1 om kvelden der vi skulle bo på et luksuriøst ferieanlegg, som seg hør og bør en prominent toppblogger og fremtidig bloggkonge, med hele bloggkongefamilien, og vi gikk ut og spiste på første og beste spiseted vi fant.  Og MM Burger Cafe var en veldig fin spiseplass:)  De hadde mye godt på menyen, men første dag gikk jeg for noe litt sånn enkelt og ikke for avanserte saker som jeg aldri hadde spiste før og som jeg ikke visste hva var, så det ble en enkel og grei cæsarkyllingsalat.  Og den var veldig godt.  Kort og godt veldig god.  Ikke så mye mer å si om den saken.  Jeg smeller til med terningkast 4.

Dette var forresten ikke siste gang jeg besøkte MM Burger Cafe under ferien i Alanya.  Jeg var der og spiste lunsj senere en annen dag:)

Dag 2:  Iskander køftke på Rabbit restaurant

Rabbit restaurant er blant de mer spesielle restaurantene i Alanya, med sin spektakulære utsikt, og det er nesten så et besøk her fortjener et eget blogginnlegg i seg selv, og det har det da også fått, og det kan du faktisk lese her.  Men nå skal vi ikke se på omgivelsene, på restauranten.  Det skal handle om maten, utelukkende om maten, ikke andre ting.

Jeg bestilte Iskander Køftke på Rabbit restaurant.  Jeg ante ikke hva Iskander Køftke var for noe slags rart.  Men at det var noe sånn Turkish specialty ante meg da kelneren lyst opp litt over at noen ville bestille noe sånn skikkelig tyrkisk, og han virket ikke like happy og imponert over resten av gjengen min som mer gikk for burger og pizza og lammeskank.  Jeg ventet meg nesten invitasjon hjem til kelnerhuset der rette vedkommende kanskje ville forelese om Ataturk og sultan Osman den første i gledesrus over at jeg hadde bestilt en skikkelig Iskander Køftke.  Den kom ikke den invitasjonen!  Istedenfor kom maten!  Iskander Køftke er noe sånn tyrkiske kjøttboller med diverse tilbehør.  Og gudene vet hva det har puttet i den kjøttbollene.  Jeg regner med det ikke var svinekjøtt.  Tyrkia er jo et muslimsk land og det er lite med bacon og svinekjøtt og denslags.   Men iskander køftke var svinaktig godt.  Rett og slett svinaktig godt, om det sømmer seg å si det slik.  Jeg er kanskje ikke sikker på det.  Men jeg er sikker på at det må bli terningkst 6 til Iskander køftke.  Nydelig mat!!

Dag 3:  Osmanish kebab på Salt og Pepper i Oba

Er osmansk kebabgryte med kylling noe godt da?  Det skal dere få vite!  Det er brunsaus, kjøtt, krydder og litt sånn annet stæsj.  Jeg liker det!  Jeg smeller til med terningkast 6.  God mat!  Klikk her for å lese mer om mitt restaurantbesøk på Salt og Pepper i Oba!

Dag 4:  Penne chicken curry på Solsiden i Oba.

Ny dag!  Nye muligheter for god mat.  Og i dag går turen til Solsiden i Oba, en sånn derre fotballpubliknende restaurant som viser fotballkamper og serverer mat.  Jeg bestiller penne chicken curry på Solsiden.  Det er kylling og pasta i karrisaus med litt stæsj til.  Og jeg liker det.  Gode smaker!  Terningkast 5 må det nesten bli, minst!  Klikk her få å lese mer om mitt besøk på Solsiden.

Dag 5:  Sea bream på Red Tower Brewery Restaurant

Så er turen kommet for å se litt på snadder fra havet som man kan spise i Tyrkia.  Jeg bestiller Sea bream på Red Tower Brewery restaurant inne i Alanya ganske så nært det der røde tårnet ned ved havna.  Og mens jeg venter på sea bream’en går jeg inn på google oversetter på mobilen og finner ut sea bream er en brasme, altså en havbrasme eller noe sånt. Så vet vi det!  For så vidt greit å vite hva det er det man skal spise:)  Etter hvert kommer så kelneren med brasmen!  Og la det ikke være noen tvil om at det er fisk det jeg har bestilt!

Brasmen kommer med hud og hår og spor og hode på tallerkenen, med litt sånn forskjellig tilbehør til.  Jeg starter med å kutte av hodet, tar så et et stykke av denne havets herlighet.  Nam!  Det er godt!  Det smaker fisk!  Det er det ingen tvil om, litt blanding av torsk, makrell og kveite synes jeg kanskje.  Noe sånt!  Jeg går for terningkast 5!  Klikk her hvis du vil lese mer om mitt besøk på Red Tower Brewery restaurant;)

Dag 6:  Chicken shish kebab på Osman’s place i Oba.

Så er tiden inne for å spise chicken shish kebab, en skikkelig tyrkisk signatur-rett.  Det kan vel nesten ikke bli mer tyrkisk enn chicken shish kebab.  Jeg tar turen til Osman’s place for å spise en sånn kyllingspyd-kebab, for det er det er, marinerte kylling-greier på grillspyd med masse deilig tilbehør.  Jeg kan bare si med en gang at dette liker jeg, i likhet med mye annet rart, så det må bli et høyt terningkast for chicken shish kebab.  Jeg triller terningen.  Den lander på 5.  Den kunne godt ha landet på 7, for chicken shish kebab er kjempegodt:)  Klikk her for å lese mer om mitt besøk på restauranten Osman’s place.

Dag 7:  American burger på Melani restaurant i Oba.

Dagene går.  Jeg fortsetter med etingen, og i dag skal jeg besøke en restaurant med innendørs fossefall, og det er jo så eksotisk og spesielt at jeg måtte fortelle mer om akkurat det i et annet blogginnlegg som du kan lese her.  Ja, vi er selvsagt på Melanie restaurant i Oba.  Det er der fossefallet er, og det er der de lager American burger, laget i tyrkia, som jeg skal teste ut i dag.

Som dere ser så spiser en o stor prominent toppblogger og fremtidig bloggkonge burgeren med kniv og gaffel, som seg hør og bør litt finere folk.  American burger er godt, veldig godt.  Det er kjempegod burger med salat, karamellisert løk, pickles og chips.  Jeg setter tennene i denne American burgeren og bestemmer meg umiddelbart for å dundre til med terningkast 6.  Fort gjort og fort spist opp!

Dag 8:  Plankebiff på Elite restaurant i Alanya.

Dagene går, matlysten består.  Og i dag skal jeg spise plankebiff.  Den har jeg store forventninger til.  Jeg har hørt gjetord om maten og plankebiffen på Elite restaurant inne i Alanya.  Den skal være god!  Så det skal jeg teste ut om stemmer.  Er den god eller er den bare oppskrytt.  Jeg inntar Elite restaurant, som den toppbloggeren jeg er får jeg et fint bord, og bestiller denne plankebiffen, som egentlig vel er en mørbradbiff servert på en planke.

Og så kommer herligheten, og fytterakkern for et syn.  Se på dette da!  For et visuelt fyrverkeri av en matrett!!!  Mørbradbiffen ligger der så fint på planken sin omkranset av potetmos, grønnsaker, dressing, ostebakt tomat eller hva nå i alle verden det er.  Jeg triller terningen.  Det blir terningkast 6.  En nydelig matrett, sånn å se på.  Og jeg forutsetter at den smaker like godt som den ser ut.  Det gjør den.  Fantastisk god biff.  Skal jeg trekke noe, så må det være at jeg egentlig ikke er så glad i potetmos.  Jeg hadde foretrukket fløtegratinerte eller fløtebakte poteter eller chips til biffen, og det kunne ført til at jeg hadde gitt terningkast 5.  Men det er for sent.  Jeg har jo allerede gitt terningkast 6. Vi bør altså ikke alltid la oss blende av utseendet, men også se på hva som ligger bak.  Det får være kveldens visdomsord.

Men for all del, tommel opp for plankebiffen på Elite!  Og tommel opp for den flotte desserten:)  Det var lett å blende av utseendet også på desserten, altså på det stilige glasset.  Og om det var noen av damene som ble blendet av utseendet av den o store prominente toppbloggeren, og ikke minst av skjorta, så er vel ikke det så rart, så langt derifra:)

Desserten inntas!

Og har du lyst til å lese mer om selve restaurantbesøket på Elite restaurant, kan du klikke her eller der.

Dag 9:  Kylling i appelsinsaus med tilbehør på Emerald Garden restaurant i Oba

Jeg vandrer inn hit, på Emerald Garden restaurant for å se hva jeg kan finne på å spise i dag.

Det er mye kylling i det tyrkiske kjøkken, og det er mye godt.  Jeg bestiller kylling i appelsinsaus med tilbehør på Emerald Garden restaurant.  Og det er mye godt tilbehør som dere ser på bildet.  Og det er god kylling og det er deilig saus, og det er ikke så mye annet å si enn at dette er terningkast 6 dette også.  Det begynner jo å gå fullstendig inflasjon i terningkast 6 og terningkast 5.  Er jeg blitt kjøpt og betalt av disse restaurantene i Alanya?  Det er nesten så man begynner å lure.  Jeg er forresten gjerne kjøpt og betalt o stor prominent toppblogger som jeg jo er, og jeg kan like og anbefale det meste hvis jeg får penger for det.  Klikk her hvis du er kommersiell aktør og kan være interessert i et sponsorsamarbeid med den o store prominente toppbloggeren:)

Dag 10:  Spanish garlic shrimp på MM Burger cafe i Oba.

Ser ikke dette godt ut da?  Jeg har fortsatt ikke spist så mye rart, som jeg ikke vet hva er, og som jeg aldri har spist før.  Og det skyldes selvsagt at jeg har begynt å komme dit at jeg har smakt på det meste av rare ting.  Men Spanish garlic shrimp hørtes da spennende ut.  Det må prøves.  Jeg bestiller!  Maten kommer!!

Og det ser da unektelig deilig godt ut.  Det er reker, og så er det hvitløk, slik at enten er rekene hvitløksmarinerte eller så er det noe slags hvitløkssaus, og så er det salat og brød til, og smør.  Nok prat!  Jeg vil smake!  Fytterakkern!!!  Dette var sterkt!  Og det sier jeg som jo elsker sterk mat.  Men dette er faktisk for sterkt!!!  Rekene er gode, det som er oppi sausen er godt, men det er rett og slett for sterkt slik at det ødelegger de gode smakene.  Det brenner bare i munnen når jeg spiser.  Og det er synd, for jeg tror det hadde vært kjempegodt hadde bare sausen vært litt mildere.  Jeg bestilte et glass rosevin til rekene, men jeg burde nok ha bestilt melk ettersom det er det beste man drikker for å nøytralisere for sterkt krydret mat, og det er selvsagt en nedtur det også at man faktisk får lyst på melk til rekene istedenfor rosevin.  Hadde sausen vært litt mildere, ville nok terningen landet på 5 eller 6, men når sausen var sånn til de grader sterk, og MM Burger Cafe ikke har noen sponsoravtale med allansverden, blir det dessverre terningkast 1.  Slat med andre ord!  Huff da:)

Dag 11:  Penne Alfredo på Wine River i Oba.

Det finnes en restaurant i Oba som heter Wine River.  Jeg liker navnet!  Det gir meg assosiasjoner og det er absolutt et sted jeg kan tenke meg må være fint å tilbringe kvelden.  Og i kveld er kvelden for å gå for pasta, Penne Alfredo!  Det er det jeg bestiller på Wine River, og så bestiller jeg noe å drikke til maten selvsagt.  Jeg forestiller meg at de har nok av det flytende på denne restauranten.  Men Penne Alfredo!  Er det noe godt da?  Tja, det er da det.  Det er pasta.  Det er noe saus, det er noe annet, og så er det noe grønt på toppen.  Jeg er ikke sånn superfan av pasta.  Pasta er pasta, maks terningkast 4 i mitt hode, for det er grenser for hvor god en pastarett kan bli.  Det kan ikke bli bedre enn terningkast 4, og det blir det faktis for Penne Alfredo.  Den er god!  Men det er et men, og jeg vet ikke hva slags men, men det kan liksom ikke bli mer.  Det er pasta.  Pasta er godt, men, men!!  Terningkast 4 for Penne Alfredo!!

Dag 12:  Testi kebab på Salt og Pepper

Siste dag ute på restaurant i Tyrkia!  Jeg kommer tilbake til Salt og Pepper i Oba for å smelle til med noe jeg aldri har spist før, og hvis jeg ikke liker det, så er det ikke sikkert at jeg kommer til å spise det flere ganger heller.  Jeg bestiller Testi kebab!!  Jeg venter på maten.  Vi får forrett på huset, hyggelig det, og så begynner det å bli action inne på Salt og Pepper.  For plutselig kommer det en kelner eller kokk eller pyromann eller hva det nå er, og begynner å fyre opp ting og ting ved bordet vårt.

Det er nemlig testi kebab’en som blir tilberedet.  Testi kebab er en slags gryterett med mørt oksekjøtt blandet med løk, paprika, tomat og masse forskjellige krydderier og krydderaer.  Og det hele lages i en krukke.  Testi betyr da også krukke.  Og oppi krukka havner så alle de nevnte ingrediensene, altså oksekjøtt, saus, grønnsaker alt annet stæsj.  Toppen blir dekket med brøddeig eller folie, for så å bli varmet over åpen ild, og det er et skikkelig ildshow man blir vitne til når testi kebaben og fatet rundt tar fyr og toppen av krukka kan løftes av.  Og da helles denne herlige retten over på tallerkenen til den o store prominente toppbloggeren slik at den spises kan:)

Testi kebab er fantastisk godt.  Kjøttet er mørt og det er deilig krydder.  Det er kjempegodt tilbehør, og det er rett og slett terningkast 7, terningkast 6 for maten. pluss et ekstra terningkast for flammeshowet:)

Da har jeg jammen kjørt i meg en hel del mat de siste tolv dagene, og det er en ting jeg kan konkludere med.  Jeg er mett!  Og jeg vil også konkludere med at det er mye god mat i Alanya!  Jeg har trivdes ute på restaurant på dette flotte feriestedet.  Jeg synes kanskje Testi kebab er det beste jeg har spist, tett fulgt av veldig mange andre gode retter, ingen nevnt, ingen glemt!!!  Jeg kommer gjerne tilbake til dette flotte feriestedet for å spise mer.  Men det må bli et annet blogginnlegg:)

Ha en fin dag!  Hyggelig at du besøker bloggen min.  Velkommen tilbake en annen gang!

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Blogginnlegg om Alanya:  https://allansverden.no/page-71/?pagelayer-live=1

Blogginnlegg om mat:  https://allansverden.no/page-8/?pagelayer-live=1

Oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter emne:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

Allansverden på Zezam:  https://zez.am/allansverden

Er du kommersiell aktør og nysgjerrig på et samarbeid med allansverden der jeg kan promotere ditt produkt?  Les mer her:  https://allansverden.no/page-41/

Den o store prominente toppbloggeren som har vært nr. 2 på topplista til blogg.no kan treffes både her og der:  https://allansverden.no/page-38/

Bruk rabattkoden Allan10 og få 10% rabatt på hårføneren CURLI AeroFLow.  Denne koster til vanlig 3.500 kroner, men  er nå på tilbud til kun 2.490, og med rabattkoden Allan10 som gir ytterligere 10% rabatt, så koster den bare bittelittegranne mer enn et par tusenlapper.  Løp og kjøp, eller enda enklere, klikk og kjøp her.   Du kan lese mer om CURLI AeroFlow her eller der.  CURLI AeroFLow er best i test 2024 hos dinguide.no og bestetester.no.  Nr. 2 på disse testene er sagnomsuste Dyson Supersonic som koster mer enn det dobbelte!!

Fantastisk mai-tilbud!  Få fantastisk mai-tilbud på robotstøvsugeren Neatsvor X600 Pro.  Og la denne testvinneren både her og der holde gulvet i boligen din støvfritt og rent og pent.  Neatsvor X600 Pro er den kraftigste robotstøvsugeren på markedet.  Den støvsuger, vasker, beveger seg oppå gulvtepper, under sofaen, over dørstokken, fjerner alt, hundehår og kattehår og alskens rare saker.  Neatsvor X600 Pro er best i test hos TekguideHjem og hageForbrukerlivBeste.no og Side2.  Med rabattkoden AK15 får du 15% rabatt når du handler på Neatsvor-butikken. Klikk her for å se unboxing av Neatsvor X600 Pro, eller klikk der for å se Neatsvor X600 Pro in action.  Løp og kjøp, eller enda enklere, klikk og kjøp her.  Hvis du vil, kan du lese mer om Neatsvor X600 Pro her eller der.

For alle herremenn som har lyst til å gi kona, samboeren, kjæresten, elskerinna eller elskerinnene en fin gave, er en Iviskin IPL G3 den perfekte gaven.  Jeg vet!  Bloggerfruen ble kjempefornøyd da hun fikk sin Iviskin.  Iviskin IPL G3 fjerner uønsket hårvekst smertefritt og skånsomt ved hjelp av lys, er best i test hos Forbrukerliv og Getfitness, og er rangert som nr. 1 mest populære hos Prisguiden under kategorien “Hårfjerner med lys & IPL Hårfjerner”.  Med rabattkoden AK15 får du 15% rabatt når du handler på Iviskin-butikken.  Klikk her for å se unboxing av Iviskin IPL G3, eller klikk der for å se hvordan du bruker Iviskin IPL G3.  Løp og kjøp, eller enda enklere, klikk og kjøp her.  Du kan lese mer om Iviskin IPL G3 både her og der.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg