Norgesferie – den ultimate ferien!!!

Benton//Benton//Benton//Four Reasons

Det går mot sommer, og noen driver kanskje og legger ferieplaner og denslags.  Vi har selv begynt å tenke litt på planer for sommeren, og det er jo mye man kan finne på i sommerferien, både hjemme og borte.  Vi får se hva det blir til i år.  En ferietur vi har vært på før, og som jeg vil anbefale alle å foreta, er en skikkelig Norgesferie, gjerne i bobil som vi gjorde, men forsåvidt kan man vel gjøre slikt i vanlig bil også, eventuelt med campingvogn/telt.

Jeg tror Norgesferie er kanskje den beste ferien man kan få, spesielt med bobil.  Man får fantastiske opplevelser for livet, får sett masse av vårt fantastisk vakre land, besøkt nye flotte steder, og med bobil har man frihet til å være så lenge man vil på et sted før man drar videre til neste sted.  Man kan stoppe hvor man vil, oppleve byliv og kultur, bading og strandliv, men også vakker og vill norsk natur, alt på samme ferietur.  Norgesferie er helt topp!!!

Vi var på en Norgesferie med bobilen Bob sommeren for et par år siden.  Det var en fantastisk opplevelse.  Første del av ferien gikk nordover fra her vi bor på Setermoen, så hjemme noen dager, for vi satte kursen sørover!  Høydepunktene var mange…bading i Porsangerfjorden, Lærdalstunnelen (fint lys der inne – vi kom ut til slutt), steindalsfossen, spektakulær kjøretur til Hamningberg, båttur med Skibladner på Mjøsa og fergeturen Bodø-Moskenes, koselige kvelder i og utenfor bobilen med seier over ungene i “Jakten på den forsvunne diamant”, bergstaden Røros, besøke Arne Brimis flotte restaurant, vakre Hardanger, sørlandsbadet, Saltstraumen, stavkirka i Lom og kapellet i Neiden, shopping av lokale oster, pølser og snadder på diverse gårder, vennebesøk i Alta og ut å spise på “han steike” eller “han tykje” eller “han skjenke” eller hva det nå var det het, låtefossen, vakre Bugøynes, fargegata i Stavanger, besøk hos slektninger på hytte i Trysil, det spesielle landskapet på Jæren, flotte Bleik-stranda, besøke svirebror..ehh svigerbror i Hamar, hyttetur i Lyngdal, alpakkavandring på Sørum gård, fascinerende Varanger, slektstreff på Hamar, midnattsol i Kirkenes, snøballkasting på Sognefjellet, vakre Risør og andre flotte sørlandsbyer, besøk på Pascal’s bakeri i Oslo, sverd i stein og Haraldshaugen, Lofoten-Vesterålen-Andøya badet i sol, street art i Flekkefjord, tur opp fløyen i Bergen, og så videre og så videre og så videre.

I ettertid føltes det nesten som at man hadde vært overalt i Norge og sett alt, men det klarer man aldri.  Det er alltid noe nytt å utforske i vårt vakre land!  Største adrenalinkick fra vår roadtrip Norge..? Mye å velge i fra tusenfryd og kongeparken, men la oss heller ikke glemme tindevegen opp fra Øvre Årdal, bratt, smalt og svingete, men en fantastisk og spektakulær reise gjennom fantastisk norsk fjellandskap!

Jeg må jo ellers nesten skryte litt av bobilen Bob, challenger genesis 43 2008-modell er en kongebil.  De gamle er fortsatt eldst – fabelaktige Bob. Gikk som ei klokke og alt fungerte hele tiden!  Man trenger således ikke den nyeste og dyreste bobilen for å ta en “roadtrip Norge”.  Helt greit med en litt eldre bobil, bare den går og fungerer, for da trenger man ikke å få panikk om man skulle være uheldig å få en ripe i lakken eller en flekk på setet.  Det ville være mer krise i hodet mitt om så skulle skje med en ny tomillioners-bil hehe:)  Men det er sikkert også fint med Norgesferie i en tomillioners-bobil også – det vet jeg dog ikke noe om:)

Har man hund forresten, er det ikke noe problem ha den med på Norgesferie i bobil.   Vår Bobilhund Picasso var forresten med på hele Norgesferien vår, og han elsker å kjøre bil og stoppe på nye steder og gå ut og lukte og tisse.  Picasso var med meg helt øverst opp i Lindesnes fyr, og han var iferd med å lage diplomatisk krise mellom Norge og Russland ved å forsøke å svømme over Grense Jakobselv, fort gjort når man er så glad i å bade.  Så lærte vi på Norgesferien at miniatyrhunden vår er livredd for ballonger, store bølger på stranda, og svaner!  Da vi kom hjem, gjemte vi unna ballonger for Picasso, for ikke å skremme han unødig, men akkurat det med bølger og svaner ble aldri noe problem hjemme på Setermoen, all den tid vi jo befinner oss på innlandet, og der liker Picasso seg veldig godt egentlig – ingen bølger, ingen svaner:)

Her kommer reiseruta vår, i tilfelle noen har lyst til å få litt tips og inspirasjon til “vegstubber” man kan legge inn i sin Norgesferie hvis det er noen som sitter og planlegger ferietur til sommeren:)  Og så er det også greit å ta en kikk på nettsida til nasjonale turistveger der kanskje våre aller flotteste vegstrekninger blir presentert.

Reiseruta vår gikk altså først nordover, turen gikk fra Bardu og nordover…Alta, Kautokeino, Karasjok, Tana, Vadsø, Vardø, Hamningberg.  Så kjørte vi tilbake til Tana og tok turen innom Kirkenes og selvsagt Grense Jakobselv.  På vei hjemover kjørte vi kystruta tilbake til Alta, over Ifjordfjellet-Børselv-Lakselv-Skaidi og tilbake til Alta.  Vi brukte vel fem dager på denne turen mener jeg å huske, men har man flere dager til rådighet kan man bruke mer tid på hver plass, eller rekke over flere steder, og det er mange spennende, flotte steder i Finnmark:)

Sametinget i Karasjok
Vardøhus festning
Månelandskap på vei mot Hamningberg
Trollene i Trollholmsund i Porsanger

Vi var hjemme noen dager før vi så kjørte sørover, dvs. konemor og ungene tok fly, men bobilhunden Picasso og jeg kjørte med Bob sørover. Beregnet tre dager med mye kjøring for å komme sørover, og sparte ungene for akkurat den biten der man stort sett sitter i bilen og kjører hele tiden.  Picasso og jeg kjørte da straka vegen sørover, men i Trøndelag svingte vi inn mot Røros og fortsatt nedover Tynset-Alvdal-Trysil før vi traff på resten av gjengen i Hamar.

Etterhvert fortsatt vi nedover mot sørlandet.  Vi valgte selvsagt nasjonal turistvei Jæren fra sørlandet mot Stavanger, og tok så ferga Mortavika-Årsvågen for å komme oss over til Haugesund.  Tok en liten avstikker ned mot Åkrehamn og Skudeneshavn før vi ankom Haugesund.  Fra Haugesund gikk turen på E134 til Odda, og hadde Lothepus åpnet bobilcampen sid dengang vi var der, hadde vi nok tatt en overnatting i “Lotheland”.  Fra Odda gikk turen innover Hardanger….Kinsarvik-Hardangerbrua-Ålvik-Norheimsund-Bergen.

Lindesnes
Flekkefjord
Besøk på gårdsbutikk på Jæren
Stavanger – Sverd i fjell

Fra Bergen fortsatte vi til Vossevangen-Lærdal-Øvre Årdal-Tindeveien-Turtagrø-Sognefjellet-Lom.  Det fristet veldig med en tur til Geiranger da vi var i Lom, men etter samråding med konemor, barn, hund og kalender bestemte vi oss for å svinge inn mot Dombås og så videre nordover på E6.  I Fauske svingte vi imidlertid inn til Bodø og til ferga over til Lofoten og fortsatte hjem til Setermoen derfra via Vesterålen og Andøya.  En fantastisk rundreise gjennom vårt vakre land!

Låtefossen
Bergen
Sognefjellet
Reine, Lofoten

Norgesferien vår kan vel også på mange måter ses på som litt av en bomtur hele greia, for vi besøkte trolig store deler av landets bomstasjoner underveis, men nå et par år etterpå har fakturaene fra bomstasjonene etterhvert sluttet å komme i posten.  Norgesferie er ikke nødvendigvis billig alt i alt, men man blir veldig rik på fantastiske opplevelser.  Det er nok den ferien jeg har vært på hvor jeg har flest og best minner fra når jeg tenker tilbake!  Absolutt ikke dumt med Norgesferie i bobil:)

Besøk gjerne bobilen Bob på facebook og instagram:

Se også andre bobilrelaterte innlegg på allansverden:

Tur til Havøysund

Tindevegen

En blogger i Hamningberg

Kjøretur langs nasjonal turistvei på Senja

På besøk hos julenissen i Rovaniemi

Smarte ting å ha med på bobiltur

Tur til Nyksund

Vi besøker verdens vakreste øyrike

Med bobil til Målselv Fjellandsby

De fineste stellplatzene

Tur til Vardø

Med bobil nesten til Russland

Vierailemme muumiopeikkojen luona

På tur til byer og steder som begynner på bokstaven “H”

Hund på bobiltur

Tur til Vimmerby og Astrid Lindgrens verden

Til Nordens Paris med bobilen Bob

På tur med bobilen Bob til Nord-Tyskland

Vakre Skagen

Bobilen Bob er klar for ny sesong

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772