På kafebesøk oppe ved perlekysten!

Reklame | Gymgrossisten og Røhnisch

GASP//ICANIWILL//ICANIWILL//ICANIWILL

I dag skal jeg anmelde to kafeer i allansverden.  Jeg skal begi meg opp til perlekysten, gå på kafe, spise, trille terning og gi en meget grundig og vitenskapelig anmeldelse av maten og kafeene i sin helhet.  Når jeg skriver at jeg skal begi meg opp til perlekysten, skjønner dere sikkert alle at det er til Øksfjord i Finnmark jeg skal. For det er det de kaller kysten her oppe, de helt vanlige, ordinære, alminnelige menneskene som bor oppe i Øksfjord.  Jeg har forresten vært på besøk i Øksfjord før, og det kan du lese mer om her, og jeg har til og med gått fjellturer her oppe langs perlekysten, og det kan du lese mer om både her og der og her.  Men i dag blir det ikke fjellturer.  Jeg skal være litt mer urban av meg og gå på kafe.

Men hvordan er det så å gå på kafe i Øksfjord?  Det kan vel sikkert være bra det, for vanlige, ordinære mennesker, men hvordan er det for en blogger som har vært nr. 8 på topplista til blogg.no?  Det skal vi snart finne ut.  Men jeg må nevne en ting først.  Som blogger får man et svært godt førsteinntrykk av Øksfjord når man kommer i sin dyre bloggerbil kjørende inn til Øksfjord, for menneskene her oppe setter stor pris på besøk fra prominente mennesker, som for eksempel en blogger som har vært nr. 8 på topplista til blogg.no, og de setter opp et velkommen-skilt idet jeg ankommer, og jeg regner med at de tar det ned og pakker det vekk etter at jeg har forlatt stedet, slik at det er klart til å tas frem ved senere store anledninger.

En slik velkomst får man ikke alle steder en kommer til, og det er klart at en er faktisk ganske allerede nokså blid og fornøyd før man skal inn til sentrum og teste ut Øksfjords to kafeer.  Ja, det er to kafeer i Øksfjord.  Det er Støa, og det er Loppakroa.

Jeg starter på Støa.

Og idet jeg åpner døra og kommer inn, så får jeg kommentarer fra noen av de lokale menneskene, som åpenbart leser blogg, at “der kommer jo han bloggeren”.  Vow!!!  Jeg blir ganske så fornøyd.  Så kult at mitt virke blir lagt merke til, ikke bare på Frogner, på Nydalen, oppe på Holmenkollåsen, på Aker Brygge, i Bjørvika, men også her oppe langt mot nord.  Støa er en flott kafe.  Man kan sitte ute eller inne, og setter man seg ute har man panoramautsikt mot havet, moloen i Øksfjord og vakker natur.

Hvordan er det så med maten på Støa?  Jeg bestiller en ostekake.  Den glir raskt ned….

Den er god, kjempegod! Jeg bestiller en kake til, en kake med noe sånt karamellisert stæsj og en dæsj med krem, og den glir ned den også…

Og den faller også i smak, ja, sånn til de grader.  Støa serverer også matretter, for eksempel paier og toaster, men det får holde med to kakestykker i dag, spesielt ettersom jeg også har en til kafe å besøke. Jeg har ikke mye å utsette på mitt første kafebesøk i Øksfjord.  Man blir satt pris på fra man åpner døra inn til lokalet.  Jeg liker kakene.  Støa er et flott lokale, fantastisk beliggenhet og utsikt.  Jeg skal trille terning….og det kan bare bli…..terningkast…..6!!!!!

Så beveger vi oss på andre sida av veien, 100 meter bortover og tar inn på Loppakroa.  Også her kan man velge om man vil sitte ute eller inne.  Akkurat i dag var det overskyet og litt regn her på perlekysten, det er sikkert ikke så ofte det er, men jeg finner meg i alle fall et bord inne på Loppakroa.

Loppakroa har også mye snadder på menyen.

Og setter man seg ved vinduet kan man kikke litt ut på det som ellers foregår her på perlekysten.

Jeg går for en ciabatta med egg og bacon.  Jeg bestiller og venter, og mens jeg venter kommer plutselig den hyggelige kafeverten bort med en liten forrett, bare sånn plutselig helt ut av det blå, fiskeburger.  Det var jammen en hyggelig gest.  Det setter jeg stor pris på.  Jeg har vært på mange kafeer, men utrolig nok er dette den første kafeen der jeg får en slik liten gratis forrett mens jeg venter, og det til tross for at jeg har vært nr. 8 på topplista til blogg.no.  Men slik behandler Loppakroa sine prominente gjester, og det må jeg si at jeg liker.

Jeg smaker så på fiskeburgeren, hjemmelaget…….helt nydelig….ikke så mye annet å si:)

Så kommer ciabattaen.  Jeg gaper opp så vidt jeg kan og hugger innpå.  Fantastisk god ciabatta!  Beste jeg har smakt!  Og den har jeg smakt her på perlekysten, og ikke i Oslo eller andre sånn tradisjonelt mer bloggervennlige steder!!!  Heia Øksfjord!  Jeg finner frem terningen…..jeg triller terning……det blir selvsagt terningkast 6.  Det sier seg selv.  Kjempegod mat, hyggelige folk, flott sted.  Og kule barkrakker, laget av steinbitskinn.  Det er åpenbart at jeg befinner meg i Øksfjord og ikke på oppe i Holmenkollåsen.

Kjempeflotte kafeer i Øksfjord.  Jeg kan ikke annet enn å gi terningkast 6 til både Støa og Loppakroa!  God mat, fine lokaler, hyggelige folk, og så blir man som blogger satt pris på med hyggelige kommentarer og gratis forrett:)  Jeg kommer gjerne tilbake til perlekysten flere ganger.  Anbefaler et kafebesøk i Øksfjord hvis du er her oppe langs perlekysten;)

Ha en fin dag!  Hyggelig at du er innom bloggen min.  Velkommen tilbake en annen gang!

Her kan du melde deg inn i facebook-gruppa til allansverden:  https://www.facebook.com/groups/1036027650336772

Hvis har har lyst til å lese flere blogginnlegg om kåringer, rangeringer og tester, kan du klikke her.  Og liker du å lese blogginnlegg om reiser og turer, til perlekysten og andre steder, kan du klikke her.

Oversikt over alle mine blogginnlegg, inndelt etter emne:  https://allansverden.no/page-6/

Min hjemmeside:  https://allansverden.no/

Rohnisch//Rohnisch//Rohnisch//Rohnisch

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg