Kokebøkenes 10 på topp!!!

Reklame | Gymgrossisten

Abilica//CLN ATHLETICS//SPRI//Iron Gym//Casall Sports Prod

Det er onsdag og total bloggekrise!!! Jeg står helt fast.  Hva i all verden skal man finne på å blogge om i dag?  Det står så ille til der oppe i den kreative delen av bloggehjernen, at det er bare en ting som hodet mitt kan klare å komme opp med som jeg kan blogge om i dag, og det er selvsagt å lage en kåring, av et eller annet.  Jeg har tidligere kåret beste nisse, beste juletrepynt, beste julesang, og som dere skjønner har det vært  idekriser før også, som nå, og denne gangen tenkte jeg at jeg skulle redde meg i land med å lage en kåring av…..beste kokebok!

Og det er egentlig veldig spennende med kokebok-kåring, for er jo så mange fine kokebøker på markedet, og med nytt år og nye muligheter, også i matveien, kan det være greit å la seg inspirere til nye og spennende retter fra diverse kokebøker.  Og på allansverden kan du i dag se hvilke som er de ti beste!!!  La oss starte kokebok-kåring.  Det er altså den salat-spisende herren på bildet over som sitter i juryen.  Han prøver å se litt sunn ut nå i det nye året.  Vi starter med tiendeplassen og jobber oss nedover til førsteplassen:)

Nr. 10:  “Opptur med sunne middager”

Ja vel da, vi må vel ha med en kokebok som fokuserer mest på denne sunne maten da.  Jo er mye godt her faktisk, men også en del middagsretter med denne ultra-sunne, men forferdelig stygge søtpoteten.  Det trekker ned – men alt i alt en flott kokebok med masse gode middagsretter, og sunne, og det er bra også for Allan nå etter jul:)

Nr. 9:  “Familiens store kokebok”

En klassiker.  Her finner man jo oppskrifter på alt mulig tradisjonelt rart, og da mener jeg absolutt alt mulig tradisjonelt rart.  En fin bok å ha i kokebok-avdelinga i bokhylla:)

Nr. 8:  “Kokebok for jenter”

Hvis jeg har lyst på noe godt, og ikke gidder å lage det selv, finner jeg bare frem denne kokeboka.  Dette er en kokebok for jenter, og jeg kan altså ikke lage noe herfra, men det kan konemor og mine døtre, og så kan jeg smake.  Jeg liker egentlig denne boka ganske godt:)

Nr. 7:  “Den store dessert-boken”

Vow!!!  Så mye godt, og så mye usunt!!!  Dette er den store kloke boken, i alle fall den store dessert-boken, og den er veldig bra!

Nr. 6:  “Mat fra Senja”

Dette er en flott bok – inneholder tradisjonelle matretter fra Senja og fra nord, med oppskrifter fra lokale husmødre.  I Gryllefjord så jeg en gang et skilt på kaia som sa at her pesser ækte mannfolk, med pil rett ut i havet, og det er mange kjempefine fiskeoppskrifter i denne boka, også auarshau!!!  Dette er virkelig en fin bok:)

Ikke vært på Senja?  Klikk her for å bli med på en liten rundtur på denne flotte øya, Norges nest største:)

Nr. 5:  “Kakemums”

Kakemums presenterer kaker til folket, og det liker juryen.  Ja, juryen liker kaker.  Kunne nesten blitt topp-plassering, men å sette en kakebok på første plass nå rett etter jul, blir litt for skummelt for juryen.  Allan skal legge om kostholdet og spise sunnere, trenger liksom ikke se på førsteplassen på kåringen og bli fristet av ostekaker, oreo-kaker osv osv.  Det får holde med femteplass nå rett etter jul.

Nr. 4:  “Friends”

Oppskrifter på maten som gjengen i tv-serien “Friends” spiste. Her var jo mange store matøyeblikk, for eksempel da a Rachel skulle bake kake og hadde kjøtt i kaken, eller da Chandler og Rachel ble forelsket i en ostekake.  Artig bok!  Og mange kule oppskrifter!

Nr. 3:  “Nå er det grilltid”

Juryformann elsker grillmat, og han elsker å grille.  Dette er bibelen hva gjelder grilling og grillmat, en solid tredjeplass!

Nr. 2:  “Kokkejævel – hva skal vi ha til middag?”

Her er mye mye forskjellig, god hjemmelaget mat som alle kan lage, også Allan himself.  Så artig at det er litt lokal vri på rettene.  Jeg liker det, og det smaker herlig!  Det er bare en som kan slå kokkejævelen…….

Nr. 1:  Allansverden

Og det er selvsagt allansverden som slår kokkejævelen.  Allansverden er endelig foran kokkejævelen på ei toppliste, om ikke på blogg.no så i alle fall på kokebok-kåring.  Hallo!!!  Vi er i 2022, i den digitale tidsalder, og mye stor litteratur presenteres nå ikke lenger i papirformat, men på blogg, og mange herlige oppskrifter finner vi også digitalt, på blogg, og selvsagt hos Allansverden.  Så juryen åpner opp for at beste kokebok kan være i digitalt format, og da kan det jo bare være en førsteplass selvsagt….allansverden!!!

På allansverden ligger mange deilige oppskrifter på alskens godsaker.  Bare å velge:

lillelørdagsgrøt

sylterull

pepperkakemuffins

waldorfsalat

flatbrødmølje

chocolate crinkle cookies

Gratulerer med førsteplass til allansverden på topplista over de beste kokebøkene, (mat)blogger medregnet!

Husk på at det er onsdag i dag, og det betyr at det er lillelørdag, og da passer det jo selvsagt bra med lillelørdagsgrøt.  Klikk her for å se hvordan du lager denne kulinariske herligheten.  Ha en fin dag alle sammen:)

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Er ikke enig i at Verdens beste kokebøker er Norske🤥 Norge har kanske verdens beste skiløpere, men når det gjelder mat, stiller vi langt bak i køen. Ikke misforstå. Jeg liker mange Norske tradisjonsretter, men både Frankrike, Hellas m fl. Ligger lysår foran oss.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg