Svensk kladdkake på menyen!

Reklame | Gymgrossisten og

ICANIWILL//Gorilla Wear//ICANIWILL//ICANIWILL

Det er lørdag!  Det er helg!  Og det er bakedag!!!  Jeg kan anbefale svensk kladdkake!  Den er kjempegod.  Datter lagde den her en dag, jeg fikk smake, og ta bilde, slik at jeg fikk noe jeg kunne skrive om på bloggen nok en dag.  Det er gull verdt for en blogger når datter får sine bakeinnfall.  Skjer jo ikke så mye spennende ellers i allansverden.  Men jeg liker det når ungene baker.  Da blir det bakeblogging, som i dag!  Og siden det er tale om svensk kladdkake, kan man tre på seg denne svenske hatten som man jo bare kan lure på hva i all verden var det man tenkte på når man kjøpte noe slikt:)

Svensk kladdkake er litt som brownie.  Men den er mykere, deiligere, bløtere, saftigere.  Jeg får vann i munnen bare ved å skrive om hvor god den er.

Man trenger 150 g smør, tre dl sukker, en dl mørk bakekakao, en teskje vaniljesukker, to egg og to dl hvetemel.  Datter satte ovnen på 175 grader og satte risten rett under midten.  Hun smurte deretter en kakeform med springfett og satte i gang med å smelte smøret i en kjele, en litt romslig en.  Deretter tok hun kjelen av varmen og rørte inn sukker, kakao og vanilje; tilsatte så egg og hvetemel under omrøring og helte så røren i den klargjorte formen.  Kaken stekes til den er ferdig, ca. 25 minutter eller et par minutter mindre, inntil overflaten er stivnet.  Jeg trodde jo jeg kunne smake på kaken da datter tok den ut av ovnen, men datter så strengt på meg og ba meg vente, helt til den hadde avkjølt seg en stund på kjøkkenbenken og i kjøleskapet, oppmot en time, føltes som fire timer.  Når kaken så kom ut av kjøleskapet, fjernet datter ringen rundt kaken ved hjelp av kniv og drysset melis over, og da var det tid for smaking.  Og det var verdt alle ventingen.   Kjempegodt!

Lag deg gjerne en svensk kladdkake du også i dag.  Legg igjen en kommentar i kommentarfeltet hvis du lager, så vet jeg om det, og jeg kan komme på besøk og smake:)  Ha en fin lørdag!

(Vi brukte oppskriften på svensk kladdkake fra “Millas mat”).

Les andre mat-relaterte innlegg på allansverden:

lillelørdagsgrøt

royal icing

sylterull

pepperkakemuffins

waldorfsalat

flatbrødmølje

chocolate crinkle cookies

pepperkake-is

kokebøkenes 10 på topp

verdens jævligste grønnsakssuppe

madelens koppkake

dagens middagstips:  “Southern dogs”

Verdens beste hjemmelagde hamburgere

Fantastisk frokost-toast

Celines vidunderlige belgiske vafler

9267 Playmobil Stue//41449 LEGO Friends Andreas hjem//43191 LEGO Disney Princess Ariels selskapsbåt//70390 Playmobil Burnham Raiders Lavagruve

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg